TEOVIISID ehk Action Methods
inimestega nii individuaalselt kui viivad läbi grupiviisilisi tegevusi,
seminare, koolitusi, koosolekuid jms.
Oma olemuselt oli J.L.Moreno humanist - ta uskus inimese võimekusse iseenda probleemidega toime tulla ning enda potentsiaali maksimaalselt rakendada. Moreno sõnastas esimesena, et transformatiivseks õppimiseks on inimesel vaja teist inimest. Tõeline õppimine toimub alati suhetes, nt koolitusgrupis osalejad õpivad üksteiselt, mitte ainult koolitajalt. Seega sisuliselt isegi õigem termin oleks interaktiivsed meetodid/interactive methods, mille põhifookuseks on õppijate omavahelise suhtlemise soodustamine, sh erinevad suhestumised õpiobjekti nagu teoreetiline kontseptsioon või oskus.
J.L.Morenol on kolm tegevuslikku baasmeetodit:
- teisik
- peegel
- rollivahetus
Lisaks sellele kasutatakse mitmeid kombineeritud meetodeid ning erinevaid tehnikaid, et neid meetodeid rakendada.
Teisik õpetab samastuma, mis on sotsialiseerumisprotsessis ülioluline. Näiteks keerulise partneriga suhtlemise õppimisel annab empaatia arendamine ja suurendamine õppijale parema mõistmise teise poole vajadustest, mis omakorda võimaldab leida sobivamaid lahendusi.
Peegel õpetab eristumist, mis on psühhoemotsionaalse arengu mõttes oluline individuatsiooniprotsessis. Näiteks juhina peab õppima ka direktiivsust, mis esialgu võib tunduda ebamugav, kuna sa ei saa enam kõigile meeldida.
Rollivahetus markeerib teadlikkust enda mõjust mingis konkreetses suhtes. Rollivahetus eeldab nii samastumist kui eristumist ja nende kohane koos kasutamine on kõigile väljakutseks, eriti lähisuhetes.
Moreniaanlikud meetodid on käsitletavad kui õppekava üldpädevused (enese)arendamise osas ning neid saab rakendada nii oskuste õppimiseks, hoiakute arendamiseks, sotsiaalse kapitali suurendamiseks kui ka organisatsiooniliste muudatuste juhtimiseks.
Sellel postitusel ei ole vastuseid